Opel Vectra C




Trzecia juz generacja oplowskiego hitu zostala zaprezentowana na salonie we Frankfurcie w 2001 roku. Pierwsze egzemplarze dostepne byly w polskich salonach w maju 2002 roku i od razu zaczely sie sprzedawac jak swieze buleczki.

Vectra C zostala zbudowana na nowej plycie podlogowej i zupelnie zerwala ze swoja poprzedniczka. Wszystkie elementy praktycznie zaprojektowano od nowa z wielka pieczolowitoscia, a inzynierowie ds. rozwoju brali pod uwage wszystkie uwagi, jakie kierowali do centrali GM zwykli uzytkownicy Vectr poprzedniej generacji. Stad, uzyskano na przyklad az o 83% sztywniejsza strukture nadwozia, a tylne zawieszenie jest juz czterowachaczowe.
Poczatkowo na rynku pojawila sie tylko wersja 4-drzwiowa, znana w nomenklaturze GM jako NotchBack. Pózniej, w listopadzie 2002 dolaczyla do niej 5-drzwiowa odmiana LiftBack o usportowionej charakterystyce pod nazwa GTS. Wersja ta ma o 20mm nizsze zawieszenie, krótsze przelozenia skrzyni biegów, nie wystepuje z podstawowymi jednostkami napedowymi oraz jest stylizowana bardziej sportowo. Pazdziernik 2003 to data premiery kolejnej wersji z rodziny Vectry C – czyli Station Wagon (kombi). Samochód ma dluzsze o 13 cm nadwozie i 2cm wiekszy rozstaw osi od wersji sedan. Dodatkowo, dysponuje ogromna przestrzenia bagazowa – w zaleznosci od konfiguracji od 530 do az 1810 L.

Na plycie podlogowej Vectry powstal równiez model Signum, z podobnym stylistycznie przodem nadwozia oraz zupelnie innym ksztaltem tylu. Samochód w zalozeniu GM jest plasowany w miejsce Omegi, której produkcja skonczyla sie 6.6.2003, z racji swojego bardzo wysokiego wyposazenia seryjnego oraz mozliwosci aranzacji siedzen dla pasazerów z tylu, gdzie nie spotykamy kanapy lecz niezalezne fotele z wieloma mozliwosciami regulacji.

Vectra C poczatkowo dostepna byla z nastepujacymi motorami: Z16XE 1.6 16V 100 KM (nie dla GTS), Z18XE 1.8 16V 122 KM, Z22SE 2.2 16V 147, Y20DT 2.0 DTI 16V 100 KM (nie dla GTS), Y22DTR 2.2 DTI 16V 125 oraz Z32SE 3.2 V6 24V 211 KM (nie dla sedana). W polowie 2003 roku pojawily sie w Signum kolejne silniki, które stopniowo wprowadzano do pozostalych wersji Vectry C. Byly to: zmodernizowany Z22SE, który obecnie wystepuje z bezposrednim wtryskiem paliwa i osiaga 155 KM (dla Vectry SW oraz Signum), nowy w palecie Opla (lecz znany juz z Saaba) produkowany przez Isuzu turbodiesel Common-Rail Y30DT 3.0 DTI V6 24V 177 KM, oraz rewelacyjny Z20NET 2.0 TURBO 16V 175 KM (zupelna nowosc, zbudowany na bazie Z22SE).

Standardem sa oczywiscie skrzynie biegów o pieciu przelozeniach, z niektórymi jednostkami dostepna jest automatyczna skrzynia ActiveSelect z funkcja manualnej zmiany biegów (odbywajaca sie przez ruch lewarka w przód lub w tyl). Wersje V6 oraz 2.0 TURBO maja skrzynie manualna szesciobiegowa.

Wersje wyposazeniowe sa bardzo zróznicowane, lecz juz wyposazenie seryjne uznawane jest za wysokie. Kazda Vectra C ma 6 poduszek powietrznych, elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, ABS z CBC (Cornering Brake Control) i BA (Brake Assist), elektryczne i podgrzewane lusterka, elektryczne szyby przednie, centralny zamek zdalnie sterowany z dwóch pilotów w kluczyku, klimatyzacje manualna, radio CDR2005 z 8 glosnikami, wieloplaszczyznowe regulacje kierownicy i fotela kierowcy. Do czesto zamawianego przez klientów wyposazenia dodatkowego nalezy TCS (Traction Control System), ESP (Electronic Stability Programme), klimatronic, reflektory ksenonowe, 17-calowe felgi aluminiowe, czujniki deszczu czy parkowania, czy wreszcie systemy audio z nawigacja satelitarna. Naturalnie, w wyzszych wersjach wyposazeniowych wiele z tych elementów jest dostepnych juz w standardzie.

Paleta 4 lakierów bazowych oraz 10 metalizowanych zadowoli nawet najbardziej wybrednego klienta. Do tego wybór kilku tapicerek materialowych i dwóch odmian tapicerki skórzanej pozwala dowolnie skonfigurowac wymarzone auto.

Po prawie dwóch latach egzystencji na rynku Vectra C udowodnila, ze jest swietnie zbudowanym autem, o wysokiej jakosci wykonczenia, doskonalym i wytrzymalym zawieszeniu, ciekawej stylistyce i ogromnej przestrzeni dostepnej dla pasazerów. Awaryjnosc samochodu jest niska, sporadycznie wystepuja glównie problemy z ukladem elektrycznym, przednim zawieszeniem oraz z systemami wspomagania w naglych warunkach. Warto jednak pamietac, iz obecnie Opel udziela 2-letniej gwarancji bez limitu kilometrów na silnik i podzespoly mechaniczne oraz az 12 lat gwarancji na perforacje nadwozia. Przeglady serwisowe nalezy wykonywac co 2 lata lub 30.000 km dla wersji benyznowych lub 50.000 km dla wersji wysokopreznych.

Ogromne zainteresowanie Vectra C potwierdzilo zamierzenia General Motors. Mozna smialo stwierdzic – ten model juz odniósl sukces!

Paleta silników aktualna na dzien 25.01.2004

Autor: Coogar


Copyright Vectra Unlimited 2004