Opel Vectra B




Opel Vectra z silnikiem o pojemnosci 2 litrów to samochód niemieckiego oddzialu koncernu General Motors. Kariera rozpoczela sie 11 lat temu. Do chwili obecnej Opel sprzedal ponad 3,5 miliona Vectr na calym swiecie. Samochód otrzymal ponad 20 miedzynarodowych nagród i wyróznien nie liczac osiagniec w sportach motorowych tak przeciez popularnych za nasza zachodnia granica - aby nie byc goloslownym: Vectra w sezonie 1998 zwyciezyla w rankingu producentów w niemieckich mistrzostwach wyscigów samochodowych (STCC). Nie bez przyczyny mówimy o sportach motorowych bowiem obecny model Opla naszym zdaniem wyglada dynamicznie pomimo gladkich przejsc pomiedzy elementami karoserii. Odnosimy wrazenie, ze Vectra z zewnatrz jest niczym odlana z jednej formy. To zaiste wyrózniajaca sie stylizacja laczaca dostojny styl klasy auta oraz wspomniana dynamike. W testowanym sedanie (podobnie jak w pozostalych wersjach nadwozia) producent zmienil ksztalt zderzaków, mamy nowe reflektory, przód samochodu to chromowany wlot powietrza do chlodnicy, sa powiekszone lusterka zewnetrzne. Bok auta otrzymal nowe progi, klamki, 15-calowe aluminiowe felgi i moglibysmy tak wymieniac przez cztery najblizsze dni bowiem najnowsza Vectra otrzymala 3 tysiace nowych elementów z palety 8 tys. zastosowanych w samochodzie jaki byl w ofercie do 8 marca biezacego roku. Elementy poszycia karoserii sa wzorowo wykonane a szczeliny miedzy nimi równiutkie i co wazniejsze nie psuja charakterku i linii samochodu. Drzwi otwieraja sie lekko i szeroko, dostep do wnetrza jest idealny podobnie jak dostep do bagaznika czy jednostki napedowej. Kazda Vectra wyposazona jest w centralny zamek, elektrycznie otwierane przednie szyby, trzecie swiatlo stop, immobilizer, ABS, airbagi dla kierowcy i pasazera. Nasza z dwu litrowym silnikiem otrzymala od producenta klimatyzacje, boczne poduszki powietrzne, system Traction Control, i jeszcze kilka innych udogodnien.

Usiadzmy za pokryta skóra kierownica. Siedzenie kierowcy regulujemy w trzech plaszczyznach, siedziska sa dlugie a oparcia dobrze wyprofilowane, naszym zdaniem przydalo by sie jednak troszeczke puszystosci. Oczywiscie nie mozemy narzekac na brak miejsca z przodu jak i na tylnej dzielonej asymetrycznie kanapie. Tam trzy dorosle osoby beda podrózowac w dogodnych warunkach. W oparciu tylnej kanapy ulokowano podlokietnik, poprzez który mozemy dostac sie do bagaznika. Pomiedzy przednimi fotelami takze jest podlokietnik z miejscem na wieksze drobiazgi. Deska rozdzielcza czytelna z podstawowymi wskaznikami i warto dodac, iz licznik kilometrów ulokowano teraz nieco wyzej w stosunku do tego w wersji poprzedniej. Jest dzieki temu doskonale widoczny. Po prawej stronie kierownicy Opel wskazuje temperature, czas oraz dane systemu naglosnienia marki Philips. Srodkowa konsola to pokretla od klimatyzacji, jest tam radio, dodatkowy schowek, popielniczka i w naszej Vectrze material imitujacy drewno. Tu musimy dodac, iz jest to jedyny element wnetrza samochodu, który rózni sie od dwóch kolorów: czarnego i... jasnej podsufitki. Dopiero za doplata badz w bogatszej wersji mozemy Opla wyposazyc nieco radosniej i przytulniej.

To co niewatpliwie cieszy to wzorowa wrecz cisza we wnetrzu. Zadnych stuków, zadnych pisków czy zgrzytów. Równiez jakosc materialów powinna zadowolic kierowce i pasazerów, jakosc oczywiscie wewnatrz auta oraz wewnatrz bagaznika. Ten ostatni w sedanie oferuje 500 litrów pojemnosci, dobry dostep, lekko zamykana klape oraz przycisk za pomoca, którego otwieramy z zewnatrz pokrywe bagaznika. Niestety gdy tyl samochodu jest brudny my takze ubrudzimy palce. Pojemnosc bagaznika mozemy powiekszyc do 1300 litrów.

Nasza Vectre wyposazono w opony o szerokosci 205 milimetrów, to takze swiadczy o sportowych ambicjach opla. Vectra na pewno zaskoczy kierowce mozliwosciami jakie drzemia pod przednia maska. Vectra kryje pod przednia maska czterocylindrowy silnik o pojemnosci 2 litrów. Oczywiscie cztery zawory na cylinder, wielopunktowy wtrysk paliwa i 136 koni mechanicznych. W konstrukcji tej jednostki napedowej znajdziemy dwa walki wyrównowazajace. Dzieki temu silnik pracuje wyjatkowo równo, eliminuje drgania i wibracje typowe dla jednostek czterocylindrowych. Te dwa walki przyczyniaja sie takze do zmniejszenia halasu, który morze dochodzic do wnetrza samochodu przez mocowania silnika. Naszym zdaniem ta dwu litrowa jednostka pracuje wybornie i bedziemy zalecac wlasnie konstrukcje o tej pojemnosci. We wnetrzu auta panuje wyjatkowa cisza zarówno przy niskich jak i przy wysokich obrotach. To co nas bardzo zaskoczylo to wrecz delikatny szmer silnika przy maksymalnej predkosci 215 km/h. Takiej ciszy w klasie Vectry jeszcze nigdzie nie zastalismy. Jednostka jest takze pelna werwy przy mocniejszym wciskaniu na pedal gazu. Do elastycznosci takze nie mamy zadnych zastrzezen. Bardzo rzadko redukowalismy bieg by wydusic odpowiednie przyspieszenia. Vectra z silnikiem 2.0 jest naszym zdaniem optymalnym samochodem dla osób, które czesto wyjezdzaja na niemieckie autostrady oraz dla wlasnego bezpieczenstwa szybko wyprzedzaja dlugie ciezarówki. Dodajmy: Opel warzy ponad tone dwiescie kilogramów a przyspiesza w 10 sekund do stu kilometrów na godzine.

Równe 10 litrów silnik potrafi spalic w ruchu miejskim. O wiele lepiej jest poza miastem: wedlug naszych obliczen Vectra spalila srednio 6,5 litra bezolowówki na sto kilometrów. Dodajmy, iz wedlug danych producenta: silnik 2-wu litrowy przy predkosci 90 km/h spala niecale 6 litrów. Te wielkosci plasuja Vectre w scislej czolówce z silnikami o wspomnianej pojemnosci.

Wysoko oceniamy uklad przeniesienia napedu z 5-cio biegowa skrzynia biegów na czele. Na marginesie: zastanawiam sie czy ktokolwiek, kiedykolwiek jeszcze wymysli lepiej dobrane przelozenia, skok drazka, sile jaka nalezy wlozyc by dokonac wlasciwej operacji od rozwiazan jakie sa stosowane takze w Oplach. Tu naszym zdaniem pomalutku zaczynaja zacierac sie granice a liczy sie zewnetrzna linia auta. Nieco inaczej jest z dobraniem charakterystyki zawieszenia: Vectra jednak jest autem na niemieckie równe szosy. Auto swietnie trzyma sie drogi, fantastycznie pokonuje zakrety ale te nasze poprzeczne garby, dziury w drodze i liczne polatane fragmenty nawierzchni na pewno odczujemy jadac tym Oplem. Moze nie tak dotkliwie ale... no wlasnie przydalo by sie troche puszystosci jeszcze raz.

Jak powiedzialem silnik Vectry sprzyja sportowym ambicjom. Niestety konczy sie to czesto tragicznie i uczulamy aby madrze wykorzystywac takie dobrodziejstwa. Aby zatrzymac Vectre mamy do dyspozycji tarczowe hamulce zarówno z przodu jak i z tylu. System ABS zamontowany jest seryjnie. O ile skutecznosc hamowania jest równie zadawalajaca co przyspieszenia to styl juz moze rozczarowac bowiem w momencie zadzialania systemu ABS na pedale hamulca czujemy naszym zdaniem za mocne uderzenia.

Najwazniejsza jest jednak skutecznosc a do tej nie mamy zarzutów: auto staje wrecz deba i czesto trzeba kontrolowac czy sasiad z tylu jest jeszcze daleko, czy tez niebezpiecznie zblizyl sie do nas.

Testowany przez nas Opel Vectra ostatniej generacji standardowo zostal wyposazony w system kontroli trakcji. To dobrodziejstwo uruchamiamy za pomoca przelacznika wewnatrz auta. System w skrócie system uniemozliwia buksowaniu kól napedzanych podczas ruszania. Dzieki czemu samochód lepiej trzyma sie drogi takze przy przyspieszaniu, na zakretach, zmianie pasa ruchu i przy zjezdzaniu z wzniesienia. Szczególnie zalecamy ten uklad na sliskiej oblodzonej nawierzchni. Takze na mokrej drodze elektronika zastosowana w tej Vectrze morze pomóc w naglym ominieciu przeszkody. Dodajmy jeszcze swietnie dzialajace aktywne wspomaganie kierownicy a utrzymanie Vectry w wybranym torze jazdy okazuje sie wyjatkowo latwe. Dzieki takim rozwiazaniom oraz standardowym pirotechnicznym pasom bezpieczenstwa, dodajmy cztery poduszki powietrzne, specjalnej konstrukcji zaglówki, specjalne boczne wzmocnienia w drzwiach, czesci przedniej i tylnej auta, a takze dzieki kolejnej garsci szczególów konstrukcyjnych Opel Vectra z nawiazka wjezdza w normy bezpieczenstwa zezwalajace na sprzedaz auta na rynkach europejskich w 21 wieku. Nawiasem mówiac ostatnie wcielenie Vectry powstalo takze dzieki ostrzejszym przepisom bezpieczenstwa. Bez odpowiednich norm auto nie moglo by byc sprzedawane w salonach wielu panstw.

Na koniec wersje nadwozia i silniki. Oprócz testowanego prze nas Opla z dwu litrowa jednostka w ofercie znajdziemy silniki benzynowe o pojemnosci 1.600, 1.800cm3 oraz najmocniejszy 170-konny szesciocylindrowy benzyniak o pojemnosci 2,5 litra. W ofercie znajdziemy takze dwu litrowego turbo dieselka o mocy 100KM. Silniki montowane sa w trzech wersjach nadwozia Vectry: sedanie, 5-cio drzwiowym hatchbacku i popularnym kombi.

Tekst uzyskany za zgoda p. Bartosza Olszewskiego

Radio Rekord FM z Radomia

www.raa.rekord.fm