Zanim przystąpimy do wymiany czujnika należy sprawdzić :
- fazy rozrządu i naprężenie paska zębatego,
- połączenie między wtykiem a ECU.

Narzędzia:
- klucz 10mm (obudowa filtra powietrza),
- klucz imbus rozmiar 5mm (osłona świec zapołonowych),
- klucz 16mm (wspornik kompensacyjny),
- klucz 15mm (napinacz paska wielorowkowego),
- klucz e-torx M6 (czujnik wałka rozrządu) (3),
- czujnik wałka rozrządu (1) - GM 90 458 252 (12 38 915) z prostokątną wtyczką (2) lub
- zestaw naprawczy czujnika (zmodyfikowany czujnik ze zmienioną wtyczką (18) GM 90 12 039 (93 17 1450) - SIEMENS 5WK90553 - (oznaczenia na rysunku poniżej)


Opis czynności:
Wypinamy wtyk czujnika temperatury powietrza dolotowego (4). Luzujemy opaski na rurze dolotu powietrza (5) i (6) i demontujemy rurę. Odkręcamy osłonę (9) przewodów WN oraz świec zapłonowych za pomoca klucza imbus. Wypinamy wtyk z czujnika (8).

Demontujemy pokrywę puszki filtra powietrza (7) - należy odblokowac 5 zatrzasków (7a). Wyjmujemy filtr powietrza. Odkręcamy przednią śrubę (10) łączącą drążek reakcyjny silnika ze wspornikiem kompensacyjnym.

Demontujemy dolną część obudowy filtra powietrza - dwie śruby przy nadkolu (11).

Odkręcamy 3 śruby (12) mocujące wspornik kompensacyjny do bloku silnka. Należy zapamiętać lub przerysować układ paska wielorowkowego (13).

Zdejmujemy pasek wielorowkowy - zakładamy klucz na napinacz (15) i ciągniemy w kierunku przodu samochodu - napinacz luzuje pasek i możemy go zsunąć z rolki napinającej. (Klucz musi byc płaski - mało miejsca na włożenie klucza nasadowego i najlepiej "oczkowy" - pewny uchwyt. Następnie odkręcamy śruby przytrzymujace osłonę rozrządu (14). Należy zwrócić uwagę podczas odkręcania tych śrub - pod nimi znajdują się podkładki.

Umiejscowienie czujnika (16) w stosunku do wałków rozrządu. Odkręcamy śrubę (17) mocującą czujnik kluczem e-torx. Wyjmujemy czujnik do góry (w miejscu gdzie jest podłączana wtyczka do czujnika (8) ).

Montujemy nowy czujnik, śrubę M6 przykręcamy momentem 6Nm. Montujemy osłonę rozrządu i przykręcamy śruby (14) momentem 6Nm - pamiętamy o podkładkach. Zakładamy pasek wielorowkowy - w tym celu zakładamy pasek wg rysunku (13). Po założeniu paska na wszystkie rolki należy naciągnąć napinacz (15), a następnie nasunąć na niego pasek. Przykręcamy wspornik kompensacyjny (12) oraz (10) - moment dokręcania 60Nm. Montujemy dolną część obudowy filtra powietrza (11). Wkładamy filtr powietrza, a nastęnie montujemy górną część (7)obudowy filtra powietrza - zapinamy zatrzaski (7a).

Montujemy rurę dolotu powietrza i mocujemy opaski (5) oraz (6) - moment dokręcania śrub opasek 3,5 Nm - dokładnie oczyszczamy powierzchnie styku łączonych elementów. Wpinamy wtyk (4) czujnika temperatury powietrza dolotowego. Wpinamy wtyk do nowego czujnika (18). Przykręcamy osłonę (9) za pomocą klucza imbus i moment dokręcania 3Nm. Uruchamiamy samochód w celu sprawdzenia.

W przypadku, gdy montujemy zmodyfikowany czujnik Siemensa sprzedawany w zestawie naprawczym wymagane jest odcięcie starej wtyczki czujnika i podłączenie nowej. Starą wtyczkę odcinamy kilkanaście centymetrów od wtyku. Odizolowujemy przewody w odciętej wiązce i wykorzystujemy elementy łączeniowe z zestawu. Kolory przewodów starej wiązki i nowej sa takie same i nie ma problemu z podłączeniem. Przewód ekranujący można pozostawić bez podłączenia. Izolujmey każy przewód oddzielnie, a następnie wszystkie razem.

Oznaki uszkodzonego czujnika:
- odcięcie zapłonu przy ok. 4500 obr/min,
- możliwy spadek mocy,
- możliwy utrudniony rozruch,
- błąd - nieprawidłowy sygnał czujnika - sygnalizowany przez kontrolkę CHECK ENGINE (0340, 0341),
- ponadto z czujnikiem powiązane są dwa błędy (0342, 0343) - oznaczające odpowiednio - zwarcie do masy i do plusa.

Dodatkowe dane techniczne:
Czujnik położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych / hallotronowy, umieszczony przy kole zębatym wałka rozrządu zaworów wydechowych - rezystancja (styki oznaczone są na czujniku (1):
- między stykami "A" i "C" - 13,4 Om,
- między stykami "A" i "B" - 0,6 Om,
- między stykami "B" i "C" - 12,9 Om.
Błąd czujnika wałka rozrządu (0340) pojawia sie czasem z błędem (0335) co jest powodowane uderzeniami zwrotnymi silnika. W celu wyeliminowania należy wgrać nową kalibrację o numerze 56SB00.

Pepin

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński