Wymiana termostatu i paska rozrządu -Vectra A


(C16NZ,także silnik X16SZ w silniku tym zastosowano samonapinacz paska alternatora i pompy wspomagania)
Wszystkie pozostałe czynności niczym się nie różnią

Potrzebne narzędzia;
-komplet kluczy (płasko oczkowe ,nasadowe)
-klucze typu TORX (T 30)
-silikon wysoko temperaturowy-klej anareobowy do zabezpieczeni gwintu przed odkręceniem (śruba koła rozrządu)
-klucz do blokowania koła rozrządu (bardzo przydatny i wygodny-(samoróbka)
-długa rura (przyda się do odkręcenia śruby koła pasowego)
- i oczywiście sam termostat( polecam firmę WAHLER) montowane na pierwszy montaż u mnie koszt 25-30 zł



Przed rozpoczęciem pracy spuszczamy płyn chłodzący z chłodnicy; luzujemy opaskę (strzałki)
I zsuwamy wąż z chłodnicy gdy już zleci zakładamy wąż i skręcamy opaskę



Demontujemy górną obudowę filtru powietrza oraz opaskę stalową gumowej rury i wyjmujemy filtr powietrza



Teraz demontujemy dolną obudowę filtru powietrza nakrętki które trzeba odkręcić są oznaczone od 1 do 3 (klucz nr 10) 2 z kółkiem jest nie widoczna z góry (jest pod spodem obudowy) gdy już ją odkręcimy wyjmujemy ją do góry



Teraz odkręcamy koło pasowe wału korbowego.Najlepiej użyć do tego ( nasadki rozmiar 17) oraz pokrętła gdy nałożymy nasadkę na pokrętło wsuwamy długą rurę(około 1 m) ponownie na pokrętło(chodzi o jak najdłuższą dzwignię)prosimy kogoś(pomocnik) aby włączył IV bieg i wcisnął do oporu hamulec my w tym czasie odkręcamy śrubę wału(śruba ma normalny gwint w prawo zakręcamy w lewo odkręcamy)Gdy już ją poluzujemy(wyłączamy bieg i zaciągamy ręczny) ściągamy pasek od alternatora i całkowicie odkręcamy śrubę i zdejmujemy koło pasowe (montaż koła możliwy tylko w jednym położeniu



Tak to wygląda po demontażu koła pasowego.Teraz demontujemy dolną osłonę paska rozrządu oczywiście wcześniej demontujemy górną osłonę w zależności od rocznika samochodu może być ona zamocowana za pomocą trzech śrub na klucz rozmiar 10 bądź też na zatrzask (osłona składa się z dwóch części)Dolna jest zamocowana za pomocą dwóch śrub (oznaczenie strzałki 1 i 2)



Tak wygląda cały rozrząd po zdemontowaniu osłon (zdjęcie z góry)



A tak wygląda z dołu.Nr 1 to pompa wody nr 2 napinacz paska rozrządu wraz ze śrubą mocującą



Teraz musimy ustawić tłok pierwszego cylindra w GMP (tak aby znaki na kole rozrządu i kole wału korbowego pokrywały się ze znakami stałymi na obudowie(gdy już ustawimy rozrząd na znaki nie zmieniamy już ich położenia,także po ściągnięciu paska nie kręcimy wałem korbowym).Aby wykonać tą czynność trzeba przekręcić wał korbowy zgodnie z ruchem zegara możemy to wykonać następująco;
-wkręcamy śrubę koła pasowego(strzałka nr 1) w małe koło zębate i przy pomocy śruby i klucza możemy przekręcać wał korbowy inna opcja;
-podnosimy samochód (prawe koło) wrzucamy 5 bieg i obracamy kołem jeszcze inna możliwość;
-wrzucamy 5 bieg i przepychamy samochód.We wszystkich tych metodach musimy jednocześnie patrzeć czy zgrywają się nam znaki .U W A G A; nie kręcimy za koło rozrządu możemy przeciążyć pasek.



Tak wygląda prawidłowe ustawienie znaku na kole rozrządu które odpowiada GMP pierwszego cylindra. Znak na kole rozrządu nacięta kreska koloru żółtego(sam oznaczyłem farbą żeby było lepiej widać) oraz znak na plastikowej obudowie rozrządu w kształcie wyciętego trójkąta.



Tak wygląda prawidłowe ustawienie koła zębatego wału korbowego.Na zdjęciu nie widać znaku (nawiercona kropka) więc oznaczyłem ją sam czarną kropką.Dolnego oznaczenia też nie widać na zdjęciu więc oznaczyłem je strzałką.Ale w rzeczywistości łatwo je zobaczyć.



Gdy już mamy ustawione znaki zdejmujemy pasek rozrządu dla ułatwienia może zablokować napinacz ;są dwa otwory na napinaczu w miejscu (strzałka)musimy ruchomą część napinacza z otworem pokryć z drugim otworem na stałej części .Gdy otwory się pokryją wkładamy przez nie np.; cienki gwóźdz i tak zostawiamy wtedy pasek jest trochę odciążony(na zdjęciu tego dokładnie nie widać)Zapamiętajmy położenie paska (chodzi o kierunek obrotów paska)trzeba go zamontować tak jak był przed montażem(groźba zerwnia) chyba że przy okazji wymieniamy na nowy(wtedy trzeba odpowiednio ustawić rolkę aby pokryły się nacięcia na napinaczu uzyskujemy to poprzez obrót pompy wody.Często bywa tak że przy nowym pasku zachowane jest prawidłowe ustawienie napinacza.
Zdemontowany pasek odłożyć na bok;nie skręcać nie zginać, gdy będzie montowany używany pasek sprawdzic jego stan .Jakiekolwiek pęknięcia ,wykruszenia ,zaolejenie bądź jego przebieg( 60 tyś kwalifikują pasek do wymiany a wraz z nim po takim przebiegu rolka napinająca i w razie potrzeby pompa wody)



Teraz odkręcamy śrubę mocującą koło rozrządu ja do tego celu użyłem klucza(własnej produkcji jak ktoś chce mogę mu podać wymiary) w kształcie litery Y z dwoma bolcami pasującymi w otwory koła rozrząduNa zdjęciu widać jeszcze zamontowany pasek ale mając ten klucz jest to bez różnicy.



Tak to wygląda po założeniu klucza nasadowego rozmiar 17 i blokady .Śruba ma normalny gwint(zakręcamy w prawo)



Po zdjęciu koła ukazują się nam dokładnie dwie śruby (strzałki z numerami 1 i 2) typu TORX rozmiar klucza T -30.Widoczny bolec (czerwona strzałka) umożliwia nam zamontowanie koła rozrządu tylko w jednym położeniu.Dodam że jeżeli bolec jest w takim położeniu jak na zdjęciu to tłok jest w GMP(to tak dla informacji).Gdy odkręcimy dwie śruby odchylamy plastikową osłonę pod którą schowane są dwie śruby mocujące obudowę termostatu(zdjęcie z boku)



To samo zdjęcie (śruby widoczne z góry oznaczone jako 1 i 2)



Dwie śruby mocujące termostat (strzałki) klucz rozmiar 13.Po ich odkręceniu wyleci trochę płynu chłodniczego.Po odkręceniu śrub odchylamy obudowę i wyjmujemy termostat
.




Po wyjęciu termostatu ukazuje się na otwór w głowicy.Miejsca oznaczone czerwonymi strzałkami czyscimy przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego.Natomiast miejsce mocowania termostatu oznaczone niebieskimi strzałkami czyścimy np. .cienkim wkrętakiem (do okoła otworu)



Czyścimy także obudowę termostatu papierem ściernym (strzałki)



Dla pewności obudowę posmarowałem silikonem wysokotemperaturowym (kolor czarny)



Zabieramy się teraz do montażu termostatu ale przedtem należy nałożyć na termostat gumową uszczelkę która powinna być razem z termostatem w pudełku (strzałka czerwona).Montaż termostatu jest możliwy w jednym położeniu( miejsca zaznaczone niebieskimi strzałkami powinny wejść w odpowiednie wycięcie w głowicy)



Przy prawidłowo zamontowanym termostacie miejsca zaznaczone na termostacie powinny być w pionie.Posmarowaną obudowę przykręcamy do głowicy.Teraz wszystkie czynności wykonujemy w odwrotnej kolejności;
-mocujemy plastikową osłonę rozrządu (dwie śruby TORX )
-teraz przykręcamy koło rozrządu ale przed tym dla( pewności ja tą śrubę posmarowałem klejem anareobowym) który zabezpiecza gwint przed samo odkręceniem( można później ją odkręcić bez obawy przy użyciu-- klucza)
-gdy przykręcimy śrubę (najlepiej przy użyciu klucza smorubki blokując koło)
-kontrolujemy ponownie znaki na kole rozrządu i kole wału korbowego (muszą się zgrywać)
-gdy mamy pewność montujemy pasek rozrządu
-po zamontowaniu paska (jeśli był blokowany napinacz należy go odblokować) obracamy wał 2x 360 i ponownie sprawdzamy znaki
-gdy wszystko się pokrywa zakładamy pokrywę rozrządu i przykręcamy koło pasowe (tak samo jak przy odkręcaniu włączamy IV bieg i hamulec i dokręcamy śrubę)
-montujemy pasek alternatora,obudowę filtru powietrza,filtr itd.
-zalewamy układ chłodzenia i jednocześnie odpowietrzamy



Odpowietrzamy układ następująco;
-wykręcamy czujnik temperatury(ten czujnik pokazuje temp.na wskaźniku deski ) klucz 13
-wlewamy do zbiornika wyrównawczego płyn lejemy do momentu kiedy w otworze po czujniku pojawi się płyn bez powietrza ,wtedy go zakręcamy.
-dolewamy płyn do odpowiedniego znaku w zbiorniku zakręcamy korek uruchamiamy silnik i czekamy aż się otworzy termostat.
-kontrolujemy i sprawdzamy poziom płynu na zimnym silniku.
I CIESZYMY SIĘ CIEPEŁKIEM W SAMOCHODZIE 
 
                            

opracowanie: BACKDRAFT

Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróć


  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński