Skrzynie F23 produkowane przez
Getrag, mialy
przenosic moment obrotowy do 210Nm
i wychodzily w kilku
roznych modelach
- poznac je mozna np. po hydraulicznym sterowaniu sprzegla lub 2
cieglach zmiany biegow.
Generalnie F23 roznily sie obudowami i przelozeniem glownym.
Najczesciej byly spotykane w Astrach i Zafirach, ale takze w
poliftowych Vectrach z silnikami x20xev, x25xe, z26se, y22dth, x20dth i
x20dti.
Do T41/2003 (czyli wszytkie Vectry B) mialy wade konstrukcyjna, ktora
powodowala w warunkach niskiej temperatury ciezkie wbijanie 1-2-3
biegu.
Odpowiadalo za to jedne z kol zebatych.
Akcja serwisowa byla przeprowadzana na zyczenie i stosowano zestaw
reperacyjny: 9201451 / Katalognr.: 16
07 013.
To definitywnie konczylo problemy z wbijaniem zimnych biegow 1-2-3.
Przed T41/2003 stosowano
nadlewanie oleju (ok. +0.5l) w F23 przeciw
huczeniu i ciezko wchodzacym 1-2-3 biegom.
F23 jest bardzo wrazliwa na olej skrzynia i jest jedyna ze skrzyn,
gdzie co 24 miesiace wymienia sie olej - po to m.inn. korek spustu
oleju.
Zauwazamy tez 2 standardowa wade F23 - huczenie lozysk podczas jazdy.
Waznym jest, ze specjalnie dla tej skrzyni Opel opracowal olej (rowniez
F17 mialo specjalny olej) i nalezy tylko ten olej stosowac: jest to MTF
0063 75w-85, numer katalogowy Opel
1940768.
Jedynym mozliwym zamiennikiem jest Castrol
SMX-S - ale nie sprawdza sie
tak dobrze w warunkach zimowych.
Inne oleje absolutnie nie nadaja sie do F23 - beda powodowaly zla
synchronizacje biegow, wieksze huczenie skrzyni, uniemozliwial wbicie
1-2-3 biegu.
Nie wolno zapomniec rowniez o 2 innych rzeczach w przypadku F23:
1.Odpowietrzenie hydrauliki sprzegla (madry Wescik rok po przypaleniu
sprzegla)
2. Regulacja ciegiel zmiany biegow.
3.Jesli cieknie olej, to mozliwe 3 miejsca - korki kontrolny i spustu,
oraz simmering.
WYMIANA OLEJU:
nalezy pamietac o 3 rzeczach:
1. Olej Opel 1940768
2. Ilosc 1.75l w kazdym standardowym przypadku, 2.1-2.35l jesli
skrzynia huczy lub gdy na korku wlewu oleju do skrzyni znajduje sie
zolte oznaczenie
3. Wymiana Oleju co 30000km lub 24 miesiace.
4. Sposob wymiany oleju: Olej spuszczamy na kanale lub podnosniku, bo
dosc chlapie, koniecznie na goracej skrzyni, pozwalamy mu zcieknac ok.
15 minut. Potem dokrecamy korek spustowy momentem ok.35Nm, odkrecamy
korek kontrolny i wlewu oleju. Korzystajac z dosc duzego, czystego
lejka, zalewamy skrzynie do poziomu korka kontrolnego - wchodzi ok
1.55l. Zakrecamy korek kontrolny i dolewamy nadlewke, czyli 0.2l w
kazdym przypadku, 0,5-0.7l w przypadku huczacej skrzyni lub zoltego
oznaczenia na korku wlewu.
REGULACJA CIEGIEL:
1. Trzeba zciagnac mieszek i dostac sie do wybieraka dzwigni zmiany
biegow.
2. Wrzucamy na luz
3. Blokujemy dzwignie zmiany biegow srebrna zawleczka znajdujaca sie
przy kuli dzwigni.
4. Wypinamy zawleczki ciegiel przy dzwigni
5. Udajemy sie pod maske i reka zmieniamy pokolei wszytkie biegi
wybierakiem na skrzyni konczac na polozeniu luz. Przy wbitym biegu nie
damy rady zapiec ciegiel do wybieraka przy dzwigni.
6. Zapinamy zawleczki ciegiel.
Wszystkie biegi powinny ladnie wchodzic przy wlaczonym silniku i
wcisnietym sprzegle.
Lokalizacje:
1. Korek spustu znajduje sie po prawej stronie dyferencjalu, oznaczony
strzalka.
2. Otwor kontrolny oznaczony jest kolkiem
3. Korek wlewu oleju znajduje sie na wierzchu skrzyni, ponizej
akumulatora:
Porade napisalem z pomoca kolegi Ti/Michael z astra4ever, Grützi Michi
und Dank schee.
Westhub
Copyright (c) Vectra
Unlimited, 2004
<<wróæ
|