Skrzynia F23 awarie i wymiana oleju

Skrzynie F23 produkowane przez Getrag, mialy przenosic moment obrotowy do 210Nm i wychodzily w kilku roznych modelach
 - poznac je mozna np. po hydraulicznym sterowaniu sprzegla lub 2 cieglach zmiany biegow.
Generalnie F23 roznily sie obudowami i przelozeniem glownym.
Najczesciej byly spotykane w Astrach i Zafirach, ale takze w poliftowych Vectrach z silnikami x20xev, x25xe, z26se, y22dth, x20dth i x20dti.
Do T41/2003 (czyli wszytkie Vectry B) mialy wade konstrukcyjna, ktora powodowala w warunkach niskiej temperatury ciezkie wbijanie 1-2-3 biegu.
Odpowiadalo za to jedne z kol zebatych.
Akcja serwisowa byla przeprowadzana na zyczenie i stosowano zestaw reperacyjny: 9201451 / Katalognr.: 16 07 013.
To definitywnie konczylo problemy z wbijaniem zimnych biegow 1-2-3.
Przed T41/2003 stosowano nadlewanie oleju (ok. +0.5l) w F23 przeciw huczeniu i ciezko wchodzacym 1-2-3 biegom.
F23 jest bardzo wrazliwa na olej skrzynia i jest jedyna ze skrzyn, gdzie co 24 miesiace wymienia sie olej - po to m.inn. korek spustu oleju.
Zauwazamy tez 2 standardowa wade F23 - huczenie lozysk podczas jazdy.
Waznym jest, ze specjalnie dla tej skrzyni Opel opracowal olej (rowniez F17 mialo specjalny olej) i nalezy tylko ten olej stosowac: jest to MTF 0063 75w-85, numer katalogowy Opel 1940768.
Jedynym mozliwym zamiennikiem jest Castrol SMX-S - ale nie sprawdza sie tak dobrze w warunkach zimowych.
Inne oleje absolutnie nie nadaja sie do F23 - beda powodowaly zla synchronizacje biegow, wieksze huczenie skrzyni, uniemozliwial wbicie 1-2-3 biegu.
Nie wolno zapomniec rowniez o 2 innych rzeczach w przypadku F23:
1.Odpowietrzenie hydrauliki sprzegla (madry Wescik rok po przypaleniu sprzegla)
2. Regulacja ciegiel zmiany biegow.
3.Jesli cieknie olej, to mozliwe 3 miejsca - korki kontrolny i spustu, oraz simmering.


WYMIANA OLEJU:  nalezy pamietac o 3 rzeczach:

1. Olej Opel 1940768 

2. Ilosc 1.75l w kazdym standardowym przypadku, 2.1-2.35l jesli skrzynia huczy lub gdy na korku wlewu oleju do skrzyni znajduje sie zolte oznaczenie

3. Wymiana Oleju co 30000km lub 24 miesiace.

4. Sposob wymiany oleju: Olej spuszczamy na kanale lub podnosniku, bo dosc chlapie, koniecznie na goracej skrzyni, pozwalamy mu zcieknac ok. 15 minut. Potem dokrecamy korek spustowy momentem ok.35Nm, odkrecamy korek kontrolny i wlewu oleju. Korzystajac z dosc duzego, czystego lejka, zalewamy skrzynie do poziomu korka kontrolnego - wchodzi ok 1.55l. Zakrecamy korek kontrolny i dolewamy nadlewke, czyli 0.2l w kazdym przypadku, 0,5-0.7l w przypadku huczacej skrzyni lub zoltego oznaczenia na korku wlewu.

REGULACJA CIEGIEL:

1. Trzeba zciagnac mieszek i dostac sie do wybieraka dzwigni zmiany biegow.
2. Wrzucamy na luz
3. Blokujemy dzwignie zmiany biegow srebrna zawleczka znajdujaca sie przy kuli dzwigni.
4. Wypinamy zawleczki ciegiel przy dzwigni
5. Udajemy sie pod maske i reka zmieniamy pokolei wszytkie biegi wybierakiem na skrzyni konczac na polozeniu luz. Przy wbitym biegu nie damy rady zapiec ciegiel do wybieraka przy dzwigni.
6. Zapinamy zawleczki ciegiel.
Wszystkie biegi powinny ladnie wchodzic przy wlaczonym silniku i wcisnietym sprzegle.


Lokalizacje:
1. Korek spustu znajduje sie po prawej stronie dyferencjalu, oznaczony strzalka.

2. Otwor kontrolny oznaczony jest kolkiem



3. Korek wlewu oleju znajduje sie na wierzchu skrzyni, ponizej akumulatora:



Porade napisalem z pomoca kolegi Ti/Michael z astra4ever, Grützi Michi und Dank schee.

Westhub

 




                                                              Copyright (c) Vectra Unlimited, 2004


<<wróæ




  Created by Vectra Unlimited TEAM
Designed by Patryk PiePciński